“Ik wil niet dat er zo’n plakje cake komt bij de begrafenis, dat is zo standaard”, zei iemand laatst. En ja, dat hoor ik vaker. Maar dat standaard zijn is misschien wel het mooie eraan.
De cake is een oude traditie, vroeger werd na een overlijden vaak gevast tot aan de uitvaart.
Na uren verdriet, kou en spanning kon iemand zomaar flauwvallen. Daarom kwam er iets
voedzaams op tafel: koffie en een plakje cake, vet en suiker als beetje brandstof voor lijf en
ziel.
En ergens is dat nog steeds zo. Dat moment van samenzijn, een kop koffie in je handen,
even iets warms met iets zoets. Dat geeft houvast als woorden tekortschieten.
Dat plakje cake is misschien wel heel precies op zijn plaats. En als je toch wat meer pit wil:
een bitterbal is ook niet verkeerd.
Uitvaartzorg Treur & van Eijk
